onsdag 15. oktober 2014

Pai med skinke og spinat



Pai har jeg alltid likt godt. I tillegg er det så genialt, for en kan nesten ha oppi akkurat hva en ønsker. Ofte når jeg lager pai er det for å bruke opp rester jeg har liggende i kjøleskapet. Da blir det som oftest ulike varianter. Denne gangen ble det skinke og spinat som ble hovedinnhold. Godt fornøyd med sluttresultatet, så den vil jeg dele med dere. Perfekt til middag eller som foreningsmat.


Pai med skinke og spinat

Paibunn:
150 g smør
200 g mel (gjerne noe grovt)
2 ss vann

Bland ingrediensene i en kjøkkenmaskin til en fast og jevn deig. Klem den ut i en paiform. Kan være lurt å ha litt mel på hendene, ellers kan det klisse litt. Prikk deigen med gaffel og sett den i ovnen i 15 min på 200 grader.

Paifyll:
1 boks bogskinke
ca. 100 g spinat
1 vårløk
1/2 løk
1/2 boks mais
1 boks fetasnack m. soltørka tomat
4 egg
2 dl melk
salt og pepper
5 ss creme fraiche
revet ost (ca.100g)

Skjær skinke, spinat og løk i små biter. Pisk sammen egg, melk, 1/2 ts salt og 1/4 ts pepper. Strø skinke og mais / spinat og løk lagvis i paibunnen. Ha hele fetasnackboksen øverst. Hel over egg og melk. Smør creme fraiche på toppen og strø ost over.

Stek i 25 min på 200 grader.
La paien stå 5-10 min etter steking.

Serveres gjerne med en god salat.

Vel bekomme!


2 kommentarer:

  1. Elsker pai og lager det aldri :( Noterer meg denne, takk :)
    Ha en fin dag!
    Charlotte

    SvarSlett