mandag 29. desember 2014

Spiselige gaver


Rundt juletider blir det som regel litt bloggpause på meg. Det er nok av ting å gjøre og jeg prioriterer heller å roe helt ned og bare kose meg med familie og venner. 

Dette året valgte vi å gi bort spiselige julehilsener. Vi laget store mengder sitronsmør og chilimarmelade. På sunvita.no fikk vi tak i småglass på 125ml. Oppskriften til chilimarmeladen finner du her. Sitronsmøret fant jeg oppskrift på i et ukeblad for en god stund tilbake. Den finner du nedenfor. 

Dette er gaver som er kjekke å gi når som helst i løpet av året. Men det kan være greit å vite litt om bruksområder. Begge fungerer veldig godt på rista brød. Chilimarmeladen er perfekt som tilbehør på oste- eller tapasbordet. Sitronsmøret kan også med fordel brukes sammen med/i søte kaker og bakverk for å friske opp.


Sitronsmør

Du trenger:
saft av 4 sitroner, ca.2,5dl (sil den gjerne)
finraspet skall av 3 sitroner
100g usalta smør
300g sukker
2 egg + 1 eggeplomme, sammenvispet

Bland sammen sitronsaft, sitronskall og sukker og varm opp over vannbad til sukkeret er løst opp. Tilsett smøret og rør litt i det med en slikkepott til smøret har smeltet i blandingen. Tilsegg sammenvispede egg og varm opp over vannbad mens du rører jevnlig med slikkepott til blandingen har tyknet, det tar ca. 30 min. Det må ikke koke! Ta av varmen og ha over på egnede glass. Avkjøl og sett på lokk. Oppbevares i kjøleskap.

Av denne oppskriften fikk jeg akkurat nok til 6 glass på 125ml.

1 kommentar: